Konsultföretaget UDK växer så det knakar, nu vill man förnya sin marknadskommunikation. Och det blir Humbly som lotsar företaget på varumärkesresan.

I över 30 år har Umeå datakonsulter (UDK) levererat IT-lösningar till kunder i hela Norden. Nu växer företaget mer än någonsin, och med nya förvärv, nytt kontor och nya rekryteringar vill UDK förnya också sitt varumärke.

– Vi har pratat med en rad byråer, och valet föll på Humbly. De förstår vår verksamhet och har lång erfarenhet av varumärkesarbete och design, det här är ett viktigt steg i vår utveckling, säger Jörgen Bolin, vd på UDK.

Humbly kommer under våren ta fram en ny varumärkesplattform till företaget.
– UDK är inne på en väldigt spännande resa, och det är oerhört kul att vi får vara en del av den, säger Anna-Karin Nilsson, vd på Humbly.

 


Under våren gör studenterna Niclas Drugge och Kajsa Palm sina examensarbeten hos Humbly. De läser sista terminen på civilingenjörsprogrammet med inriktning interaktion och design vid Umeå universitet. Examensarbetena handlar om sambandet mellan augumented reality (förstärkt verklighet) och kommunikation. Niclas analyserar hur AR lämpar sig som ett kommunikationsverktyg och hoppas kunna utveckla en prototyp-app. Kajsa tittar på studier om hur typografi kan användas inom AR.

– Idag används AR mest som underhållning, till exempel som ett filter i mobiltelefonen. Jag tror att det också finns många kommunikativa fördelar med AR, som gör att människor kan ta till sig information bättre, säger Niclas Drugge.

– Jag hoppas att jag hittar något som man inte tänkt på tidigare när det gäller att designa typografi för AR, säger Kajsa Palm.

Humblys CCO Giuliano Garonzi är ett bollplank till studenterna i deras arbete, och tycker att området är viktigt att studera.

– AR har gjort vår vardagsanvändning av mobilen mer lekfull. Från Snapchatfilter till Pokemon Go ser vi hur användandet av AR växer för varje dag som går. Som designbyrå funderar vi på hur vi kan få vårt traditionella arbete med grafisk design och typografi att möta den här teknologin. Studios som DIA i New York har redan kommit långt med att kombinera typografi och AR. Nyligen gjorde den argentisk-spanske konstnären Felipe Pantone en utställning som helt baserades på AR. Något som inspirerar oss i vårt dagliga arbete och vårt utforskande av nya möjligheter för våra kunder och deras kommunikationsplattformar.

Stort lycka till med ex-jobben säger vi på Humbly!

Vi söker en kundansvarig med affärsförståelse och digital kompetens. Du blir spindeln i nätet, ett bollplank både för kunden och för byråns utvecklare och kreativa team. Humblys kunder finns lokalt, nationellt och internationellt, och inom en rad olika branscher – med andra ord ett varierande, spännande och utmanande jobb.

Läs mer om tjänsten och ansök här

Med tre nomineringar till Publishingpriset 2017 var förväntningarna höga när Humbly närvarade vid den årliga galan i Stockholm. Ändå tog kvällen en minst sagt oväntad vändning.

”För typografi som tar ut svängarna och blir ett eget konstverk – oväntat.” Så löd juryns motivering när Idealpark och Humbly belönades med ett nyinstiftat specialpris vid tisdagens Publishingpris-gala – Typografipriset.

– Fantastiskt kul, det hör inte till vanligheterna att de tar fram specialpris, och det här var verkligen ett uppdrag utöver det vanliga, säger Giuliano Garonzi, CCO och designer på Humbly, som fanns på plats i Stockholm på Chinateatern för att ta emot priset.

Idealpark formger och bygger specialdesignade bilhissar till ett exklusivt klientel runt om i världen, och Humbly fick uppdraget att ta fram en katalog som reflekterade företagets filosofi, hantverk och kreativitet.

– Vi ville göra något unikt – frångå den traditionella ”produktkatalogen” – och utgick från begreppet ”we put disorder into order”: skönheten i det oväntade. Det är ofta i kontrasten mellan det stramt funktionella och det oväntat lekfulla som det händer något spännande – precis som Idealpark arbetar i sin designprocess.

Detta var den 27:e upplagan av Publishingpriset, och det var en lycklig CCO som reste hem till Umeå med statyetten i handbagaget.

– Det är förstås en sporre, vi lägger mycket fokus på genomarbetad och kreativ design. Och här märker vi att det lönar sig när du vågar ta ut svängarna, säger Giuliano Garonzi.

 

Teamet bakom Book of Idealpark:

Humbly: Giuliano Garonzi (CD och Designer), Jonas Pekkari (Copy), Joakim Hällgren (Designer), Johan Backlund (Designer)

Idealpark: Barbara De Marzi (Brand Manager)

Det finns både svenskt och internationellt representerat när idé- och designbyrån Humblys kunder nu har chansen att kamma hem tre prestigefyllda statyetter i Publishingpriset 2017.

I närmare 30 år har Publishingpriset delats ut för lovvärd kommunikation och i år har Humblys kunder nominerats i inte mindre än tre kategorier, för samarbete med Brottsoffermyndigheten, nyhetssajten Voister och för arbetet med det italienska designföretaget Idealpark.
– Det här är tre väldigt olika projekt med vitt skilda målgrupper, men målet är det samma: att skapa tydlig design som hjälper användaren i sina vägval. Vi är väldigt stolta över resultatet, och det är kul att det uppmärksammas med nomineringar, säger Giuliano Garonzi, chief creative officer på Humbly.

”Jag vill veta”

Att små barn blir utsatta för brott är vanligare än vad man tror. Humbly tog tillsammans med Brottsoffermyndigheten fram en webbaserad lärarhandledning för personal i skola och förskola, för att skapa bättre förutsättningar att kunna förstå och hjälpa ett utsatt barn. Webbsidan är nu nominerad till Publishingpriset i kategorin ”Informationssajter yrke och bransch”.
– Bottsoffermyndigheten nominerades redan 2015 för den första delen av samarbetet, som riktade sig direkt till brottsutsatta barn. Nu fick vi möjligheten att bygga vidare på det, och denna gång rikta oss till skolpersonalen. Det är ett otroligt viktigt ämne som förtjänar all uppmärksamhet det kan få, säger Daniel Alinder, kundansvarig och strateg på Humbly.

Voister – en smartare it-sajt

Voister är en nyhetssajt från Atea med tips, trender och branschens samlade erfarenheter inom it. Humblys uppdrag innefattade allt från logotyp och visuellt intryck till UX, agil utveckling och taktisk karta. Voister är nu nominerat till Publishingpriset 2017 i kategorin ”Webbtidningar”.
– Voister är en levande produkt där vi arbetar löpande med Atea med utveckling och förbättring. Besökare på Voister har ofta en hög förkunskap på ämnet, och fokus ligger alltid på nyttan för användare, snarare än traditionell rapportering, säger Daniel Alinder.

Idealpark

I kategorin ”Kataloger” är Idealpark nominerade. I över 50 år har de designat och byggt exklusiva specialanpassade bilhissar för kunder runt om i världen. Katalogen skapades för att lyfta fram företagets grundläggande loso och identitet.
– Idealparks kunder är arkitekter, designers och innovatörer – ett medvetet och resursstarkt klientel. Vi ville re ektera Idealparks kreativa styrka och nyskapande förmåga, resultatet blev en otraditionell katalog som utmanar läsarens fantasi, säger Giuliano Garonzi.

Årets vinnare av Publishingpriset offentliggörs måndag 23 oktober på Berns och Chinateatern i Stockholm.

I designprojektet Show Us Your Type utmanas kreatörer från hela världen att designa en poster för olika storstäder, och denna gång var turen kommen till Buenos Aires. Humblys designteam, lett av Giuliano Garonzi, finkammade EBay i jakt på miniatyrbilar och skapade denna episka (om än pyttelilla) trafikstockning. Kolla in de andra grymma bidragen på showusyourtype.com.

Exakt så här slut är vi efter en helt fantastisk och rejält intensiv vår på Humbly, nu kör vi sista rycket! Från 10 juli till 6 augusti har vi semesterstängt, vi önskar alla våra sköna kunder och samarbetspartners en riktigt härlig sommar!

Vid akuta ärenden når du oss på 090-71 77 00. 
Gäller det fakturaärenden? Mejla ekonomi@humbly.se

Våren närmar sig med stormsteg (jo, den gör faktiskt det), och med den flera löjligt spännande webbprojekt. Nu behöver vi på Humbly bygga på vårt digitala team med två tjänster, och är på jakt efter en driven digital projektledare, och en rutinerad webbutvecklare.

Som digital projektledare på Humbly är du social, har full koll på branschen och brinner för digitala möjligheter. Till ditt förfogande har du ett team av skickliga designers, strateger, kreatörer och webbutvecklare, och tillsammans skapar ni inspirerande digitala varumärkesupplevelser till våra kunder. Läs mer och ansök här.

Som webbutvecklare på Humbly är du kreativ, driven och strukturerad. Här arbetar du i ett engagerat och erfaret team med utmanande och varierande uppdrag för krävande kunder inom många olika branscher. Läs mer och ansök här.

Ta chansen att jobba i en härlig, kreativ och inspirerande miljö!

Idag välkomnar vi stjärnkreatören Giuliano Garonzi till Humbly. Giuliano kliver in som chief creative officer (CCO), och blir ansvarig för att driva vidare byråns kreativa utveckling. Med uppdrag för kunder som Nike, Google, BMW, och TED, och samarbeten med byråer som Weiden+Kennedy, Anomaly, We are Pi och DDB är Giuliano ett välkänt namn i den internationella byråvärlden.
– Jag ser stor potential och spännande utmaningar hos Humbly. Även om byrån existerat länge så känns mentaliteten ung och fräsch – här finns massor av talang. Jag tror att jag kan bidra till att göra Humbly till en av Sveriges bästa byråer, säger Giuliano Garonzi.

Varmt välkommen till Humbly, Giuliano!

Läs mer om rekryteringen på resume.se.

”Voister ska göra smarta och relevanta nyheter från it-branschen tillgängliga för alla som vill hänga med i utvecklingen.” Det är Atea, som med sin unika position på it-marknaden lanserat Sveriges nya digitala röst.

Humbly och it-bolaget Atea har samarbetat i en rad spännande projekt, och i utvecklingen av Voister fick vi uppdraget att bistå med allt från logotyp och visuellt uttryck till UX, agil utveckling och taktisk karta. Resultatet är en nyhetssajt som är enhetsoberoende, lättarbetad och med ett innehåll som fokuserar på nyttan för målgruppen – it-beslutsfattare och it-intresserade – snarare än en traditionell rapportering.

Vi är oförskämt nöjda med resultatet, men fortsätter kontinuerligt jobba i en löpande process tillsammans med Atea där vi hela tiden förbättrar och förädlar sajten. 

Läs mer om projektet på humbly.se/case/voister

Uppdrag