“Vilka problem drömmer du om?” Den frågan ställde Nordmalings kommun och Humbly i kampanjen Nordmalingsproblem.

Vi lanserade den nya termen med en film och uppmanade sedan invånarna att själva bidra med exempel på lyxproblem i vardagen. Texterna postades på kampanjsajten nordmalingsproblem.se, och samlades i en bok. Målet var att öka kännedomen om Nordmaling som en kommun att flytta till.

Nordmalingsproblem är en twist på begreppet i-landsproblem. Det kan handla om frysar som svämmar över med bär eller en vacker sjöutsikt som distraherar vid hemmajobb. Ett humoristiskt sätt att berätta om både stora och små fördelar med att bo i Nordmaling.

I orterna Skellefteå, Umeå och Örnsköldsvik lanserades kampanjen med en varumärkesfilm på biografer. En 60 sekunder lång film visade vardagssituationer där Nordmalingsproblem uppstår. Med en kombination av humor och vackert bildspråk blev resultatet en film som visade en ny bild av Nordmaling.

Dessutom skapades webbsidan nordmalingsproblem.se, där Nordmalingsborna kunde skicka in sina egna lyxproblem. Problemen visades live på sidan. Vidare rekryterades ett urval av personer med hög synlighet i Nordmaling till att sprida budskapet i sina sociala medier. Övriga invånare anslöt sig och hashtaggen #nordmalingsproblem blev brett använd på framförallt Instagram.

Vi fick gott om bidrag på nordmalingsproblem.se och valde att hylla detta genom att skapa en coffeetable-bok. Boken producerades under september 2017 och en första upplaga delades ut till dem som bidragit. Boken används idag som en premium-give-away när strategiskt viktiga personer eller företag besöker Nordmaling.

Fler uppdrag